نکاتی که باید در قراردادها، پیشنهادات و مذاکرات املاک و مستغلات مد نظر قرار دهید:
1- اجازه ندهید پیشنهاد شما مورد بی اعتنایی قرار بگیرد. از یک معامله فاصله نگیرید. اجازه ندهید احساسات یا ناامیدیتان جلوی معامله شمارا بگیرد. و دست از معامله کشید. به مقام و موقعیت خود وابسته نشوید و خودخواه نباشید. اجازه ندهید که تخفیف های ناقابل و کم مانع معامله شما شود. نگذارید معامله ای با ارزش 150میلیون تومان به خاطر 150هزار تومان فسخ شود. کاری کنید که طرف دیگر تسلیم شود. اگر هنوز هم در حال مذاکره هستید ، پس هنوز هم یک شانس دارید. حد و مرز تعیین کردن برای پیشنهادات خود که طرف دیگر بفهمد این پیشنهاد نهایی شماست کار بسیار بدی در مذاکرات است. مشاورین املاک با تجربه از موضع فهم و دانش و از روی منطق مذاکره را شروع می کنند و با آرامش راه های ارتباطی بین خریدار و فروشنده را حفظ می کند.
2- گاهی اوقات باید از یک معامله فاصله بگیرید، اما تنها زمانی که طرف دیگر معامله منطقی ، قانونی، با حسن نیت و یا مودبانه رفتار نمی کند.
3- مشاور املاک شما می داند در چه نوع بازاری معامله می کنید. در بازار خرید وقت بیشتری برای جستجوی یک خانه بزرگ و عالی خواهید داشت. در بازار فروش باید با سرعت عمل کنید. در یک بازار متعادل ، قیمت مهمتر از هر چیزی است. و باید درست قیمت گذاری کنید.
4- مذاکره کنید. در یک بازار درحال رکود، قیمت ها غیر منطقی هستند. بعضی از فروشندگان برای مواجهه با رکود بازار قیمت هایشان را به سرعت پایین می آورند. و تعداد خانه های موجود در بازار افزایش می یابد. و در یک بازار رکودی جای بیشتری برای مذاکره هست.
5- با اعتماد به نفس مذاکره کنید. این کار یک راهبر موثر است. سعی کنید مذاکره را تحت کنترل خود در آورید نه اینکه شما تحت کنترل آنها باشید.
6- مذاکره بر سر بسیاری از موارد در یک زمان کاری بس دشوار است. بهتر است که مهمترین امور مذاکره را از بقیه جدا کنید. مثلا، بگویید که قیمت خیلی بالا است و همچنین دوست ندارید که وان بزرگ حیاط پشتی در خانه باقی بماند. مذاکره فقط بر سر قیمت آسانتر است. شما همیشه می توانید با هزینه کمی وان حمام را از خانه خارج کنید.
7- سعی نکنید که فروشنده را وادار به تسلیم کنید چون ممکن است سماجت او را بیشتر بر انگیزید. اگر او را عصبانی کنید، ممکن است حاضر به قبول معامله با شما نباشد. به خاطر داشته باشید که او مجبور نیست خانه را به شما بفروشد. خریداران دیگری پیدا خواهند شد.
8- اگر مذاکرات به نتیجه ای نرسید، تجربه به دست آورید و آن جا را ترک کنید. همیشه خانه دیگری وجود دارد(شاید هم بهتر از این خانه باشد).
9- کارهای اداری زیادی برای امضا وجود خواهد داشت. مطمئن شوید که می دانید چه چیزی را امضا می کنید و از آنها کپی بگیرید.
10- قواعد مذاکره بر سر قیمت از شهری به شهر دیگر متفاوت است. در برخی شهرها 2 تا 3 درصد قیمت فروش همان قیمت موجود در لیست مشاوران املاک است و در برخی شهرهای دیگر می تواند بیشتر از 5 یا حتی 10 درصد باشد. با الگو های رفتاری شهرتان در عرصه املاک و مستغلات آشنا شوید.
11- همه چیزی باید به طور کتبی نوشته شود. وعده هایی که فقط در حد حرف هستند را نمی توان اجرایی کرد. اگر این وعده ها در قرارداد خرید و فروش نوشته نشوند ، جزئی از قرارداد به حساب نمی آیند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *