20 قاعده کلی در عرصه املاک و مستغلات
قاعده اول :عاقلانه تصمیم بگیرید نه احساسی. خرید و فروش یک خانه می تواند شما را احساساتی کند . خریداران نباید عاشق یک خانه شوند و فقط همان خانه چشمشان را بگیرد. در برخی محله ها یک خانه مشابه خیلی زود به بازار عرضه می شود و ممکن است تا هفته دیگر این اتفاق بیافتد. اگر شما فروشنده یک خانه هستید ، به خصوص خانه ای که برای مدت طولانی درآن زندگی کرده اید و نقل مکان برای شما سخت است توصیه می کنیم که از آن خانه بلند شوید و نقل مکان کنید.
قاعده دوم: ارزش یک خانه توسط خریدار ، فروشنده و بازار مسکن تعیین می شود. ارزش ارزیابی شده ، لیست قیمت ها، ارزش میانگین خانه درآن محله به عنوان ارزش نهایی خانه نیستند. ارزش واقعی خانه قیمت فروش آن است. قیمت و ارزش دو چیز متفاوت هستند. اکثر ما برروی قیمت تمرکز می کنیم نه ارزش آن چیزی که در زمان خرید خانه واقعاً اهمیت دارد ارزش آن است .
قاعده 3: موقعیت و محله، بر ارزش ملک شما تاثیر دارد . بسته به نیازها و تمایلات ، یک موقعیت خوب می تواند، در نزدیکی یک بزرگراه ، محل کار یا مدرسه ، امکانات رفاهی و یا پارک ها باشد. خرید یک خانه بد در یک محله خوب بهتر از یک خانه خوب در یک محله بد است. یک خانه بسته به محله ای که در آن قرار دارد می تواند دهها هزار دلار تفاوت قیمت داشته باشد.
قاعده 4: وضعیت خانه و ملک نیز بر ارزش ملک تاثیر دارد. نمای ساختمان ، بازسازی ها و به روز کردن، وضعیت سقف، عمر پنجره ها و فضای سبز اهمیت به سزایی دارند. خریداران اغلب گزینه های زیادی برای خرید خانه دارند. بعضی اوقات یک چیز کوچ ممکن است خانه شما را از بازی کنار بزند.
قاعده 5: اقتصاد ارزش خانه شما را تحت تاثیر قرار می دهد. نرخ سود پایین قیمت خانه را بالاتر می برد. اما زمانی که بازار بیش از حد داغ می شود یا نرخ سود افزایشی ایجاد می شود بازار مسکن می تواند نزول کند و افت قیمت حاصل شود . بازار مسکن بسیار بزرگ است و یک شبه تغییر نمی کند.
قاعده 6: املاک و مستغلات مختص یک محل خاص است. آنچه که بر سر املاک و مستغلات سایر نقاط کشور یا جهان می افتد تاثیر کمی بر املاک و مستغلات محلی دارد. حتی میان محلات مختلف یک شهر قیمت خانه با نرخ متفاوتی افزایش یا کاهش می یابد.
قاعده 7: آمارها مطابق با واقعیت نیستند. روزنامه ها گزارش دهی آمارها را دوست دارند. اطمینان حاصل کنید که حجم نمونه گیری شده به اندازه کافی برای پی بردن به واقعیت بزرگ است .آمارها به ندرت همه چیز را بیان می کنند. حجم فروش ممکن است پایین باشد. قیمت ها ممکن است بالا باشند . ماه گذشته ممکن است خوب باشد . سال گذشته ممکن است سال بدی باشد . مقایسه ماه جاری با ماه گذشته یا مقایسه ماه جاری با همین ماه سال گذشته روش سودمندی نیست . اگر قیمت مسکن در طول ماه گذشته 30درصد افزایش یافت ، این به چه معناست؟ هیچ. میانگین قیمت ها روش اندازه گیری خوبی برای ارزش گذاری خانه نیست . نوع خانه ای که در یک ماه معین فروخته می شود به شدت بر نتیجه گیری ما تاثیر می گذارد. برای مثال اگر تعداد ی از خانه های لوکس در یک ماه فروخته شود، نتیجه می گیریم که میانگین قیمت مسکن افزایش خواهد یافت ، حتی اگر تعداد خانه های فروخته شده کاهش یابد. به روند طولانی مدت توجه کنید نه فقط یک ماه.
قاعده 8: خریداران کمی دروغ مصلحتی هم می گویند. ما هرگز به صداقت آنچه که خریدار به آن فکر می کند پی نمی بریم.(خودشان هم ممکن است آگاه نباشند). خریداران تنها چیزی را بازگو می کنند که ما دوست داریم بدانیم یا دوست داریم بشنویم.
قاعده 9: فروشندگان هم نوعی داستان سرایی می کنند. مثلاً پنجره ای که به گفته او دو سال قبل تعویض شد در واقع 10 سال قبل عوض شده بود.
قاعده10: بهترین مکان برای جستجوی یک خانه اینترنت است . بیشتر افراد جستجوی خود را از اینترنت شروع می کنند. اما خرید شما اینترنتی انجام نمی شود. شما می توانید تعداد زیادی خانه را در اینترنت بررسی کنید اما در نهایت باید محله و خانه را از نزدیک ببینید. اینترنت همچنین محل خوبی برای یافتن اطلاعاتی در خصوص وام ها ، بررسی وکلای املاک و مستغلات ، مدارس، آمار جنایت ، بازرسان خانه، و مشاوران املاک هم است.
قاعده 11:خرید خانه راحت تر از فروش آن است. قدرت در دست خریداران است. خانه های زیادی برای بازدید وجود دارد. خریدار می تواند هر کدام را که دوست دارد بخرد. و فروشنده باید منتظر باشد تا یک خریدار خوب پیش بیاید.
قاعده 12:بازار مسکن سیال است. مردم و خانه ها همواره به بازار وارد و از آن خارج می شوند. تعداد خانه های موجود در بازار همواره در حال تغییر است . بنابراین صبور باشید . خانه ای که شما قصد خرید آن را دارید شاید هنوز، حتی وارد بازار نشده است.
قاعده13: شما نمی توانید تا زمانی که همه چیز را بدانید منتظر باشید. شما مجبورید که به تشخیص خود اعتماد کنید و یک تصمیم جدی بگیرید. زمانی که قصد خرید یا فروش یک خانه را دارید ، هرگز نخواهید دانست که آیا آن بهترین زمان است یا نرخ سود افزایش خواهد یافت ، آیا اوضاع اقتصاد وخیم تر خواهد شد ، قصد دارید که 5 سال در آنجا زندگی کنید یا 50 سال. شما هر گز همه چیز را نخواهید دانست ، اما هنوز هم مجبورید که تصمیم بگیرید.
قاعده 14: بعضی وقتها یک خانه به نظر تازه به بازار عرضه شده است . اما قبلاً هم در بازار بوده و دوباره عرضه شده است. و دلایل آن می تواند قیمت یا چیزی دیگری باشد.
قاعده 15: پیش بینی ها اغلب غلط از آب در می آیند. بازار مسکن ، اقتصاد ، نرخ سود، بیکاری، مهاجرت و ضریب اعتماد مشتریان تحت تاثیر خیلی چیزها قرار می گیرند.
قاعده16: اگر می خواهید مورد اعتماد دیگران باشید پس راست بگویید. راست گویی دشوار است و به فرد ضرر می زند. ولی در اذهان عمومی راست گو قلمداد می شوید. اگر قیمت این خانه خیلی بالاست بگویید که قیمت بالاست اگر دکوراسیون خوبی ندارد با صداقت عقیده خود را بیان کنید.
قاعده 17: بهترین خانه ها ، خانه هایی هستند که درست قیمت گذاری شدند و سریع به فروش می روند. پس برای پیشنهاد قیمت آماده باشید و قبل از اینکه خریداری دیگری حتی خانه را ببیند به آنجا برسید.
قاعده 18: زمانی که قصد خرید خانه را دارید پول فرآهم کنید. شما معمولاً زمان خرید خانه پول تهیه می کنید نه زمان فروش خانه . وقتی که شما مبادرت به خرید خانه می کنید در وضعیتی قرار می گیرید که بیشترین چانه را بر سر قیمت می زنید.
قاعده 19: این امکان وجود دارد که شما قبل از مشاور املاک خانه ای را پیدا کنید. دلیل آن این است که شما به مشاور املاک خود معیارهای خاصی را برای جستجو بیان کرده اید اما خودتان آن معیارها را نادیده گرفته اید. بیشتر افراد خودشان به دنبال خانه می گردند و به جستجوی مشاور املاک خود بسنده نمی کنند. این شاید ایده خوبی به نظر برسد اما اطلاع رسانی و تبادل نظر اهمیت دارد.
قاعده 20: پیشنهادات باید براساس ارزش بازار باشد نه براساس پیشنهاد خریدار یا نیاز فروشنده . شما نباید به خانه خود به چشم تولید کننده درآمد نگاه کنید بلکه باید به عنوان خانه خود به آن نگاه کنید .
بانک اطلاعات املاک مشاورین
www.moshaverin.com

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *