با اجرای برجام فصل تازه ای در اقتصاد ایران آغاز شد و ما عطر شکوفه های بهاری آن را در زمستان سرد می بوییم و جان ودل رابا این هوای عطر آگین زنده می کنیم اما برغم اینکه بازار پر است از شکوفه های امید و آرزوست برخی از کارشناسان هم چنان بر طبل نومیدی و یاس می کوبند و فریاد وا اسفا سر می دهند که بازار مسکن در رمستان امسال سردتر شده است ودیوارهای خرید و فروش بلندتر.اما واقعیت چیست.آیا برجام فصلی نو برای بازار مسکن ایران هست؟
اقتصاد ایران از سیاست جدا نیست و در حقیقت این دوباهم تنیده شده اند.طی چند ماه اخیر دیپلماسی سیاسی ایران روند رو به رشدی داشته و روابط دیپلماتیک خوبی با کشورهای بزرگ برقرار شده است.طبعا اصلاح و ضعیت دیپلماسی سیاسی تاثیر مستقیم براصلاح و تقویت اقتصاد ملی دارد و می تواند موجب رشددآن شود.از این رومی توان دیپلماسی سیاسی ایران با کشورهای جهان را یکی از نشانه های مثبت برای بهبود وضعیت اقتصاد مسکن در بلند مدت دانست.
دیپلماسی سیاسی و اقتصادی دولت ایران با کشورهای پیشرفته جهان زمینه را برای سرمایه گذاری خارجی در بخش مسکن فراهم کرده است.بسته 25 میلیارد یورویی برای جذب سرمایه گذار خارجی در پروژه های راه و شهر سازی که چند ماهگذشته توسط دولت رونمایی شد راه تازه ای برای شرکت های خارجی جهت سرمایه گذاری در بخش مسکن است.از مجموعه 120 پروژه ای که وزارت راه و شهر سازی با هدف جذب منابع مالی جدید برای اجرای طرح های عمرانی و زیرساختی در حوزه های مختلف راهسازی حمل نقل فرودگاهی بندری و- برای مشارکت سرمایه گذاران خارجی درنظر گرفته حدود 40 پروژه به بخش مسکن ارتباط دارد.بی تردید سرمایه گذاران خارجی مایلند در ایران سرمایه گذاری کنند. برای اینکه اولا کوتاه ترین زمان اجرا 5 تا 6 سال برآورد شده است و دیگر اینکه بالاترین نرخ بازگشت سرمایه یعنی 27 تا 45 درصد را با خود دارد و همین دو نکته کافی است تا سرمایه گذار خارجی را برای سرمایه گذاری در بخش مسکن را سر شوق آورد.
در سفر اخیر دکتر روحانی به ایتالیا و فرانسه تفاهم نامه هایی مبنی بر همکاری در زمینه زیرساخت سرمایه گذاری در بخش مسکن تنظیم شده است و همین آغازی برای ورود به دور جدید فعالیت های اقتصاد مسکن است.
بررسی تحولات قیمت و حجم معاملات بازار مسکن شهر تهران در دی ماه 1394 نسبت به ماه مشابه در سال گذشته حاکی از افزایش تعداد معاملات به میزان 8.5 درصد و کاهش متوسط قیمت خرید و فروش واحد های مسکنونی به میزان 3.1 درصد است.
بنابراین با توجه به نشانه های موجود ما باید امیدوار باشیم که طی ماه های آینده و بخصوص در سال آینده رکود از بازار مسکن خارج شود.
محمد رضا محمدی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *